Volia fer un RT a Jordi Adell i a Linda Castañeda pel que estan comentant avui sobre els llibres de text, però m'ha sortit massa llarg.
Estic completament d'acord amb ells que no es pot demanar als llibres de text el que no poden ser, no es poden demanar " peras al olmo" (ara no em surt cap frase en català equivalent) però el que si que podem és demanar a les alternatives(*) que compleixin amb les característiques que reclamem ( recerca, cooperació, creativitat , que tinguin en compte les competències bàsiques, que avaluïn d'una altra manera , que garanteixin la comprensió significativa que utilitzin de manera interactiva de veritat les TIC , que proposin una TASCA, contextualitzada, (no un seguit d'activitats o exercicis ) etc, etc, etc,
Potser, doncs, que comencem a analitzar i a criticar (constructivament per suposat) a tot allò (*) que preten ser una alternativa, tant si és promocionat directament des de les institucions com si és fruit del treball i l'esforç dels propis mestres.
(*)Unitats didàctiques, seqüències didàctiques , APB, bones pràctiques, webquests , webtasks, gimcanes , propostes de geolocalització, aprenentatge per tasques, pràctiques reflexives, projectes didàctics competencials, de comprensió , telemàtics, interdisciplinaris, en xarxa, PBL, o projectes a seques.
Us proposo una llista per a començar:
http://www.xtec.cat/sequencies/index.htm
http://www.xtec.cat/formacio/practica_reflexiva/
http://www.xtec.cat/projxarxa/index.htm
http://geocaa.blogspot.com/2010/07/tour-de-francia-2010-en-google-earth.html
http://www.lacenet.org/gps/
https://sites.google.com/site/100webquest/
http://iloveatom.wikispaces.com/
http://www.cuerpoymovimiento.com/otrasaplicacionesweb/hotpotatoes/afin/1/index-1.htm
http://www.bibliotecaescolar.info/ACTIVITATS/index.htm
http://picasaweb.google.es/guidaalles/ColLegiMontserratBCN#5317061754144282626
http://projectesinterdisciplinaris.wordpress.com/category/pbl/
http://projectesinterdisciplinaris.wordpress.com/2010/08/31/lepoca-dels-monestirs-2n-eso/
http://www.iearn.cat/index.php?option=com_jportfolio&cat=1&Itemid=43
en torbareu més i classificades a:
https://sites.google.com/site/propostesdidactiques/
us convido a enviar-me qualsevol proposta didàctica per incloure en aquesta web
També ofereixo la possibilitat de compartir aquest espai ( us dono d'alta com a col.laboradors)
I encara més, us ofereixo fer-vos una còpia d'aquest espai per a que, una vegada canviat el nom de l'administrador us el pugueu fer absolutament vostre, afegint, treien, canviant, modificant el disseny, etc
Hola Carme,
ResponEliminaTens tota la raó: una activitat dissenyada pel mestre pot ser millor que el llibre de text... o no. I tenim que analitzar i criticar constructivament el que fan/fem... sense caure en actituds "abrasives" que fan més mal que be. És més, qualsevol activitat o projecte de treball a l'aula es pot millorar i les dos fonts de millora més bones (possiblement :-)) siguen el anàlisi crític de la seva "posada en pràctica" i els suggeriments i comentaris dels companys. És a dir, la reflexió sobre la pròpia pràctica i el treball col·laboratiu en el procés de disseny. No se si tenim els "espais" i les actituds per a fer-ho.
Cal treballar en eixa línia... des de la formació inicial del professorat. I eixa és la tasca més important a la que vull dedicar-me. I no és fàcil :-)
Abraçada.
Jordi.
Hola Jordi
ResponEliminaA mi també és el que més m'interessa fer i crec que hi ha altre gent (potser poca, però suficient per començar), l'espai no és cap problema, crec que hem de reinventar els marcadors socials, la interacció bloc-twitter,.. les wikis, el google sites compartit,transformat, copiat...
Hem de "Pensar sense límits" com el nom del projecte de mates de Singapur que han exportat a Chile
abraçades
C
Carme,
ResponEliminaUn post molt interessant. Crec, com vosaltres, que aquesta línia de debat que obriu és necessària. Necessitem 'reinventar' com diu la Carme, i aprendrede bones pràctiques. Recordo la famosa fase de Prensky quan defineix la fase cap el camí del canvi, on estem encallats: La de 'fer el que feiem amb noves maneres'.
Avançant per aquest camí potser desmitificarem els blogs i l'ús de Twitter a les aules. Precisament acabo d'escriure un article per 'Escola Catalana' on en el darrer capítol parlo d'això. Twitter, per exemple, és una eina que, al contrari de Facebook, no ha estat apropiada per l'acnçesfera i aquesta només l'utilitzen 'quan el profe ho diu', i no sempre correctament.
En fi, gràcies per aquestes noves aportacions.
Volem llegir eixe article, Ramón :-)
ResponEliminaJ.
Hola Carme,
ResponEliminaJa fa temps que et segueixo en el twitter i que conec el teu bloc, però avui buscant google sites d'exemple he trobat el teu i ara veig que proposes fer una edició compartida. Jo m'apunto!
No sé si és massa agosarat per la meva banda, ni si els horaris interminables m'ho permetran, però com diu la foto que corre per internet "I'm here for the learning revolution!"
Hola Xiana
ResponEliminaSi m'envies una adreça de correu gmail a la meva adreça carmebarba@gmail.com et podré donar d'alta
Carme