diumenge, 31 d’octubre de 2010

La Castanyada

No és una WebQuest però és  interessant 
No tot allò que porta per títol webquest és una webquest  però això no vol dir que no siguin propostes didàctiques o projectes o U:D.   interessants tant o més que les WebQuest.
Però potser caldria donar-los un altre nom. Quan volem veure un documental, no ens agrada trobar-nos amb una comèdia , quan comprem una novel.la no esperem trobar un recull de sonets.  Quan volem menjar salmó, no volem que ens donin lluç.
Es pràctic i útil donar a les coses el seu nom. ens ajuda a entendre'ns.
" La castanyada" és un exemple del que volia dir.

diumenge, 24 d’octubre de 2010

WebQuest: Les formes de la realitat


Una WebQuest interdisciplinar per a Cicle Superior de Primària i Primer Cicle de la ESO, per aprendre a aturar la mirada  i a fer-nos preguntes sobre algunes de les formes del món que ens envolta.
Creada pel grup de treball de WebQuestCat. de manera cooperativa  i en xarxa .
Una WebQuest no és mai perfecte, perquè té vida, ànima com tot el que hem de proposar als alumnes ( J.N. Barato)  Tampoc està mai acabada, sempre podem trobar millors recursos perquè internet no para mai  de créixer.  I tampoc la donem per tancada fins que hagi estat aplicada a l'aula.

dilluns, 18 d’octubre de 2010

Guida A·lés, Linda Castañeda i altres...

Com a mostra i per a què tothom ho sàpiga. Hi ha docents que els caps de setmana treballen i  de quina manera!!!
Dos exemples:
Guida Al·lés es trasllada expressament de la seva tranquil.la illa amb avió fins a Barcelona per assitir a una conferencia de 4 hores sobre "Educar para lo desconocido " de D. Perkins. Ningú l'obliga , no en treurà ni punts ni mèrits útils per a les oposicions, ni res semblant,  només hi va  pel plaer d'aprendre i a més a més   en fa un extens resum i el posa a disposició de tothom.
https://docs.google.com/Doc?id=dvs89v9_3530wnfztcgr
Un altre exemple Linda Castañeda també es desplaça a Madid  per assistir al GEF-10 . Dedica el dia següent, diumenge,  a descansar? no!! se'l passa fent els resums i valoracions de les conferencies , les posa  a internet també amb la mateixa generositat.
http://lindacastaneda.com/mushware/index.php

Molts altres docents  també han dedicat el seu  temps lliure  a formar-se  a Barcelona erem més de 500  i a Madrid m'imagino que molts més. Em consta  també que a Eivissa on Ramon Barlam va anar a fer una conferencia  i a Manacor on Sebastià Capellà impartia un curs també hi havia molts docents dedicant el seu cap de setmana a formar-se. i quants més que no sabem...
En altres professions no sé si passa el mateix , en tot cas segur que són més respectats, escoltats i valorats socialment.
Aquest post és el meu petit homenatge més sincer.

dissabte, 16 d’octubre de 2010

Ha mort el pare de la geometria fractal





Ha mort Benoit Mandelbrot el pare de la geometria fractal  , me n'he assabentat gracies  a un tweet  de  Bernie Dodge.  LLegeixo a http://kottke.org/10/10/benoit-mandelbrot-rip  Algun dia es considerarà Mandelbrot tan important com Einstein .

divendres, 15 d’octubre de 2010

Premi pel Centre Sant Andreu de Badalona


El Centre St Andreu de Badalona premiat al Certamen Internacional de EducaRed

altEL Josep Torrents i els seus alumnes han estat premiats en el Certamen Internacional de EducaRed, per treball "Comunicació i informació d'un viatge d'estudis", mitjançant l'ús de les TIC abans, durant i després del viatge. El Jurat destaca que es tracta d'un treball imaginatiu i el fet que hagin estat capaços de traslladar les TIC a la realitat quotidiana del centre.
Felicitats!!!via portal de Iearn Pangea 

dijous, 14 d’octubre de 2010

Presentació multicultural

Ahir vaig tenir el privilegi d'assistir a un acte que va ser molt més del que s'anunciava.

D'entrada era la presentació d'un llibre " Metodologies, eines i estratègiesTIC per a una educació multicultural a ESO"  dels autors Núria Regunat, Núria Alart, Flora Grané i Ramon Barlam editat per la UOC.
Però va ser molt més. Va ser un mostra d'una realitat: Que des de l' aules d'acollida es pot fer i es fa  una gran tasca. dues  noies la Siham Doudou i la Sara  El Briyak Ereddam que porten 5 anys aquí i que ara fan segon de batxillerat, amb un català impecable, ens van explicar la seva experiència des que van arribar fins el moment present. No crec que cap dels que mai hem hagut d'abandonar la nostra terra per anar a una altra de tan diferent amb la gent de la qual per desconeixement de la llengua no ens podem  comunicar, puguem comprendre  a fons tot el que suposa.
Les mestres Núria Reguant i Flora Grané ens van explicar amb una gran senzillesa , amb humilitat, diria jo, la seva immensa tasca que han dut a terme per a contribuir a aquest miracle que eren la Sara i la Shiham, i molts d'altres que elles representaven.
I qui dubti encara que les eines i estrategies TIC ajuden i molt a la tasca educativa, que s'ho faci  mirar.
Des del teclat que permet escriure en tots els alfabets, els traductors en línia,  fins les eines de geolocalització  que permeten arribar fins poblets perduts en el mapa, per mostrar-nos, virtualment, el carrer i la casa d'aquells que s'enyoren. I que a partir de les imatges comencen a connectar amb els seus companys vinguts d'altres indrets igualment allunyats...  No continuo per què suposo que tot això ho trobarem al llibre , que ja tinc ganes de llegir.
En Ramon Barlam com a bon mestre de "trinxera", com diu ell,  va saber aprofitar al màxim l'esdeveniment i ens va donar l'ocasió de conèixer també l' Abdeladim  Zitouni de 13 anys, qui va recordar-nos la millor definició d'una estratègia TIC que la seva mestra la Susagna Argemí va desenvolupar a l'aula
" Una webquest, per a mi és un treball, un somni dels professors, que nosaltres hem d'intentar complir, però també és una pàgina web enfocada a la investigació"
I per acabar d'arrodonir l'acte la presencia i la música de Mohamet Soulimane director de l' orquestra àrab de Barcelona . en definitiva: un acte perfecte.
Us passo l'enllaç al muntatge fotogràfic que ha fet el Ramon 
http://photopeach.com/album/njs0ck

dimarts, 12 d’octubre de 2010

Una història viscuda

Començo jo amb l'analisi d'una "proposta"  que considero molt, molt interessant:

Una història viscuda Una passejada per la historia 
autors:Fernando Pons Fanals, Rosario Amat Ortega,Francisca Henales Arrom,M. Magdalena Oliver 

per a Educació Primària 1r cicle Coneixement del Mèdi.
i n
atural, social cultural

Hi podeu accedir des de
http://cbib.caib.es/index.php?option=com_remository&Itemid=118&func=startdown&id=120

M'agrada molt perquè tot i la seva aparent senzillesa inclou molts dels elements  d'una bona proposta ( us sembla que fem servir "proposta" com a nom genèric , per entendre'ns de moment? )
-D'entrada cal dir que té compte les competències bàsiques
-La Implicació familiar i del món real està ben estructurada i planificada
-Utilitzen de manera creativa els Mitjans audiovisuals i les TIC
-Planificació per part dels alumnes
-Creativitat
-Treball de grup
-Debat, presa de decisions, reflexió per part dels alumnes
-I una manera d'avaluar diferent, complexa, profunda !!!
etc., etc.
 La proposo també per que veig que tot i que la gent se la descarrega no hi ha comentaris ni valoracions en aquesta adreça i seria interessant fer-los arribar algun comentari se'l mereixen!
A més a més , amb poques variacions és extrapolable a altres nivells o etapes educatives i a altres alumnes de contextos molt diferents,.
És una llàstima que estigui en word i no penjada a internet directament, aquest és potser el seu principal defecte

dilluns, 11 d’octubre de 2010

Fals RT a Jordi Adell i a Linda Castañeda

Volia fer un RT a Jordi Adell i a Linda Castañeda pel que estan comentant avui  sobre els llibres de text, però m'ha sortit massa llarg.
Estic  completament d'acord amb ells que no es pot demanar als llibres de text el que no poden  ser, no es poden demanar " peras al olmo" (ara no em surt cap frase en català equivalent) però el que si que podem és demanar a les alternatives(*) que compleixin amb les característiques que reclamem ( recerca, cooperació,  creativitat , que tinguin en compte les competències bàsiques, que avaluïn d'una altra manera , que garanteixin la comprensió significativa  que utilitzin de manera interactiva de veritat les TIC , que proposin una TASCA, contextualitzada, (no un seguit d'activitats o exercicis ) etc, etc, etc,
Potser,  doncs, que comencem  a analitzar i  a criticar (constructivament per suposat)   a tot allò (*) que preten ser una alternativa, tant si  és promocionat directament des de les institucions com si és fruit del treball i l'esforç  dels propis mestres.

(*)Unitats didàctiques, seqüències didàctiques ,  APB, bones pràctiques,  webquests , webtasks, gimcanes ,  propostes de geolocalització, aprenentatge per tasques, pràctiques reflexives, projectes  didàctics competencials, de comprensió , telemàtics, interdisciplinaris, en xarxa,  PBL, o projectes a seques.

Us proposo una  llista per a  començar:
http://www.xtec.cat/sequencies/index.htm
http://www.xtec.cat/formacio/practica_reflexiva/
http://www.xtec.cat/projxarxa/index.htm
http://geocaa.blogspot.com/2010/07/tour-de-francia-2010-en-google-earth.html
http://www.lacenet.org/gps/
https://sites.google.com/site/100webquest/
http://iloveatom.wikispaces.com/
http://www.cuerpoymovimiento.com/otrasaplicacionesweb/hotpotatoes/afin/1/index-1.htm
http://www.bibliotecaescolar.info/ACTIVITATS/index.htm
http://picasaweb.google.es/guidaalles/ColLegiMontserratBCN#5317061754144282626
http://projectesinterdisciplinaris.wordpress.com/category/pbl/
http://projectesinterdisciplinaris.wordpress.com/2010/08/31/lepoca-dels-monestirs-2n-eso/
http://www.iearn.cat/index.php?option=com_jportfolio&cat=1&Itemid=43
en torbareu més i classificades a:
https://sites.google.com/site/propostesdidactiques/
us convido a enviar-me qualsevol proposta didàctica per incloure en aquesta web
També ofereixo la possibilitat de compartir aquest espai ( us dono d'alta com a col.laboradors)
I encara més, us ofereixo fer-vos una còpia d'aquest espai per a que, una vegada canviat el nom de l'administrador  us el pugueu fer  absolutament vostre, afegint, treien, canviant, modificant el disseny,  etc

diumenge, 10 d’octubre de 2010

La societat de la informació i els drets humans


MANIFIESTO DE CÁCERES. Cáceres (Extremadura), domingo 26 de septiembre del 2010

Copio  alguns dels  fragments que m'han semblat més importants:

"Ratificamos que la base esencial de la sociedad de la información y el conocimiento está cimentada en la Declaración Universal de Derechos Humanos, en tanto que toda persona tiene derecho a la libertad de expresión y de opinión, lo cual  incluye  investigar, recibir información y opiniones y difundirlas sin  ser molestado o perseguido por ello" (...)
 

"Reconocemos la revolución digital de la tecnología de la información y la comunicación (TIC) que, viabilizada democráticamente, puede apoyar nuevas relaciones, formas de intercambio y difusión de aprendizaje innovador en todo el mundo y, cuyo acceso universal a la información y a la cultura, debe apuntalar la metas de la sustentabilidad, de la cohesión social, de la diversidad, de la cultura, entre otras, impulsadas por los Objetivos de Desarrollo del Milenio." (...)
 

"Denunciamos el fomento de diversos mecanismos de persecución y “criminalización” de la comunicación comprometida y el periodismo social, ambiental e investigativo, que vulneran derechos humanos básicos, en especial, el derecho de participación social y libertad de expresión, reconocido en diversos convenios internacionales. Así mismo,  la sistemática manipulación y “contaminación” de la información y de la palabra, carente de ética, verdad y responsabilidad social."
.

"Propugnamos   la integración digital de las TIC, el impulso al aprendizaje y el gobierno electrónico, el Web 2.0 y otras tecnologías, dentro de un marco ético, democrático y de inclusión e igualdad social, a fin de apuntalar la generación de conocimiento, la transparencia y el acceso público a la información que ayuden a revertir la actual crisis que enfrentamos como humanidad. "

"Apoyamos los esfuerzos de cooperación solidaria Norte-Sur para la reafirmación de la independencia, el pluralismo, la diversidad de medios de comunicación alternativos y la libertad de información no tutelada y el imperio público de los bienes y servicios de la comunicación"


Però cal llegir-lo tot sencer 
http://www.escritoresporlatierra.org/destacado.php?id=349





. 


dimecres, 6 d’octubre de 2010

La Taula periòdica també amb TIC

En aquest recull hi trobareu una selecció d' una gran diversitat de taules periòdiques d'elements: interactives, amb so,  amb video, amb elegants i originals dissenys i formes, amb flash...


https://sites.google.com/site/auladecienciaglobal/taula-periodica-elements

dilluns, 4 d’octubre de 2010

dissabte, 2 d’octubre de 2010

UN LUJO DE AUTORES

ORDENADORES EN LAS AULAS- LA CLAVE ÉS LA METODOLOGIA
Como coordinadora Junto con Sebastià Capella de este libro, aprovecho la aparición de la versión en lengua castellana, para agradecer a todos lo colaboradores uno por uno su trabajo.
Empezando por el  profesor Bernie Dodge, el creador de las WebQuest, que accedió a prologarlo y siguiendo por Jordi Adell,  Yolanda Bernabé, Jarbas Novelino Barato,Isabel Pérez , Ramón Doménech, Montserrat del Pozo , Guida Al.lés, Maria del Mar LLuelles , Anna Pérez, Núria Cervera,  Ramon Barlam, Carme Miró , Maria Ivanova, Imma Palahí, Núria Alart, Núria Coma i J.L. Fierro.
Gracias  por haber aportado su saber, su visión de la educación, sus experiencias profesionales y su entusiasmo.