dilluns, 30 d’agost de 2010

ESPAIS PER COMPARTIR

Diu  Jordi Adell  "La web 2.0 és també una actitud"  l'actitud de passar  de consumidors passius a participants actius , creadors de continguts per compartir i difondre (*)
Es en aquesta línia que vull donar a coneixer uns "espais " que parteixen d'una manera  per a mí més útils de desar els recursos.
Ho devia a la xarxa perquè és de la xarxa d'on provenen gairebé tots , és molt poc el que  hi ha realment de "creació" pròpia.
I fent un pas més per a facilitar aquest compartir i gràcies a la facilitat que ofereix el Google Sites, si a algú li pot ser útil com  a base per adaptar, ampliar reorganitzar els seus pròpis recursos etc..  ofereixo la possibilitat de fer-ne un "clon" a partir del qual  treballar de manera completament independent.


(*) Educació 2.0 ADELL, Jordi  " Ordinadors a les Aules. La clau és la metodologia". Editorial Graó Barcelona 2010

diumenge, 22 d’agost de 2010

Viatges i visites virtuals

¿Podem privar els alumnes de viure aventures  apassionants o fer  visites detallades a llocs on potser no podran anar mai?
Amb internet podem acompanyar-los des d' un viatge a l'interior de la matèria,  a una expedició per rescatar el Titànic, fer-los observar algunes de les millors obres d'art patrimòni de la humanitat , visitar la casa d' Anna Frank per comprendre millor l'horror de la guerra, o bé deixar-los experimentar amb un  simulador de LHC, i fins i tot crear música amb un  mesclador  en línia.
I no després del tema tal  o com a complement dels exercicis  del llibre, i  si queda temps. Sinó com a part important  d'un projecte  significatiu de recerca i construcció de coneixemen.
Ho  podem fer, ho tenim a mà, és gratüit,  què més volem? Necessitem intermediaris?

Aquí podeu veure uns quants exemples, però n´hi ha a milers.
http://www.isftic.mepsyd.es/w3/eos/MaterialesEducativos/mem2000/materia/web/
http://www.panorama.cat/pr/full_screen/esglesia_de_santa_maria_de_taull.html
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
http://www.natgeomusicmixer.com/
http://www.expeditiontitanic.com/
http://www.annefrank.org/secretannex
http://www.particledetectives.net/LHC/LHC_project.html

dissabte, 21 d’agost de 2010

Google sites no necessita gadgets de traducció

A Internet en general i a Twitter en concret , reps sempre més del que dones com  diu Jordi Adell.
Un exemple: avui en  Carlos Paez em proposava traduir una web  creada amb google sites i no ens en sortiem. Hem rebut ajudes de diversos companys , i  un tutorial exel.lent
https://sites.google.com/site/webscolaborativas/home

Finalment hem descobert que les pàgines web creades amb Google Sites no necessiten cap gadget  traductor.

Quan algú accedeix a una web creada en un idioma que no és l'habitual del visitant, apareix a la part inferior dreta un cartellet i a la part superior una barra oferint la possibilitat de traducció en diferents idiomes.
Com podeu veure en la següent captura de pantalla
 Gràcies a tots .

diumenge, 15 d’agost de 2010

50 i més jocs

Jocs amb valors, jocs solidaris, jocs per prendre consciència dels problemes del Planeta… per aturar els desastres naturals. jocs per pensar, jocs per aprendre música, matemàtiques, llengua...

dimecres, 11 d’agost de 2010

Recull de propostes didàctiques


En aquesta web  presentem diverses propostes didàctiques o bones pràctiques competencials, que tenen en comú  la recerca, la construcció del coneixement per part de l'alumne mitjançant la creació, el pensament crític, el treball cooperatiu, etc.
Algunes que ja podríem  considerar clàssiques com: els diversos tipus de Projectes, les WebQuest  o l'Aprenentatge basat en la resolució de problemes. D'altres són creacions  més recents de professors companys nostres com Les Webgincanes (Jarbas N. Barato) Les TAF (J.L. Fierro), les MTW (de Núria Alart)  l'Aprenenetage per Tasques ( Jordi Esteban Calm) les WebTasks ( Isabel Pérez)
Sense oblidar les diferents propostes basades en la Geolocalització com són les Earthquest ( Jordi Vivancos) les Sharing Stories vith Google Earth (Narcís Vives) i moltes més que tot hi adoptar noms diferents tenen, si més no,  algunes de les característiques citades més amunt.

dilluns, 9 d’agost de 2010

Jocs per a l'aprenentatge de la llengua oral

Entreu a http://www.cal.cat/ cliqueu damunt la imatge del projecte XERREM i aneu a materials didàctics.
Hi trobareu jocs per aprendre llengua oral, amb imatges que es poden descarregar  i  indicacions sobre l'aprofitament didàctic . L'autor de tot aquest material és també el professor Jordi Esteban Calm

Itineraris de llengua


http://www.gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge/index_b.html
Hi trobareu; Generes textuals, Patrons discursius i continguts linguisticotextuals  amb un munt d'exemples i d'activitats interactivas autoavaluables molt interessants
Material elaborat pel professor Jordi  Esteban Calm

divendres, 6 d’agost de 2010

Rita Levi-Montalcini

Rita Levi-Montalcini .1909.Neurologa. Premi Nobel de Medecina  Diu en una entrevista(*) que té el cervell com quan tenia 20 anys  i res del que passa al món li és indiferent. Està convençuda que la principal arma contra la opressió de les religions es l'educació de les dones.  Dedica les tardes a una fundació que va crear que financia escoles en diversos països d'Africa.  Els matins estudia el cervell humà.  Te 101 anys.

(*) Article d'Adela Muñoz Páez al nº 5 de  la Revista REDES PARA LA CIENCIA

Allò que és interessant segons Bernie Dodge...

Diu el professor Bernie Dodge(*) "Allò que és  interessant no és pas la tecnologia sinó la manera d'organitzar-nos per fer-ne un bon ús(...) El que realment és important és  que experimentem i aprenem a assignar tasques, planificar dates límits i establir rols i responsabilitats per a nosaltres mateixos i per als nostres alumnes en aquest nou entorn.
Tothom sap fer un discurs o una conferència i com prendre notes; en canvi, són pocs els educadors que saben com dissenyar i dur a terme aquests mètodes d'ensenyament nous i més interactius." 



(*)Bernie Dodge , Pròleg a Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia. Editorial Graó 2010 

dijous, 5 d’agost de 2010

dimecres, 4 d’agost de 2010

El constructivisme com a cultura


El professor Juan J.Jover (*) considera el Constructivisme com a cultura. "El constructivisme pot ser entès com un univers cultural vinculat a unes peculiars formes de vida proclius a la recerca, l'exploració i la consolidació d'una manera de ser , fer i pensar qualitativament superiors a les prèviament aconseguides"

(*) Art i educació - cartes a mestres de Juan J. Jover Peres, Edicions de la Universitat de LLeida 2008,Premi Batec d'educació 2006

Espai de suport per a l'aprenentatge de la llengua


dilluns, 2 d’agost de 2010

Què és un CECIRE?

Els centres específics de suport a la innovació i la recerca educativa (CESIRE) tenen com a funcions , entre d'altres : Conèixer la recerca que es fa en didàctica i educació de l'àrea respectiva: promoure i difondre'n els resultats i adequar-los a les necessitats del professorat. 
Dissenyar i difondre activitats i recursos que ajudin el professorat en la seva tasca innovadora. 
veure funcions d'un cesire
Un molt bon exemple és el  CECIRE de ciència CDEC 
També hi el  de matemàtiques, CREAMAT el de llengua  CIREL el de tecnologia  AULATEC i el  d' humanitats, ciències socials i filosofia  CERES
De tots nosaltres dependrà que siguin el  que pretenen ser un SUPORT A LA INNOVACIÓ I A LA RECERCA EDUCATIVA  en majúscules , alguns encara els falta una mica.