Preparant el curs “ Les rubriques per a una avaluació competencial”
Avaluar per comprendre el propi procés d’aprenentatge implica sempre l’autoavaluació amb el suport de companys ( coavaluació) o amb el suport de l’expert (mestre, professor)
Només mitjançant el diàleg amb un mateix es pot aprendre , no és fàcil , sovint l’alumne no sap perquè no sap, ignora l’origen dels errors , no sap quines estratègies ha de canviar per aprendre millor.
S’aprèn fent , però fent què? , copiar és fer , repetir també és fer? però són les accions d’analitzar , crear , construir , dialogar … les que faran que aprenguem de manera significativa
Les proves contínues , els exàmens on ens demanen de repetir allò que diu el llibre o aplicar normes que hem memoritzat a darrera hora , amb angoixa i nervis no ens ajuden gaire a aprendre i a més a més ens fan perdre un temps molt valuós .
Corregir interminables piles d’exàmens que es tornaran a l’alumne amb una nota i unes quantes indicacions en vermell és sovint una tasca frustrant tan pel mestre com per l’alumne i una altra considerable pèrdua de temps .
Les eines més innovadores per avaluar com ara les rúbriques i els portfolis, per elles mateixes tampoc faran el miracle.
S’aprèn més i millor amb els altres? Sí sempre que hi hagi una actitud positiva de suport . En un ambient favorable i dedicant-hi el temps que calgui.
Per aprendre a avaluar i per avaluar per a prendre cal fer visible el pensament i les creences potser equivocades de l’aprenent. Cal descobrir les causes , els orígens dels errors A partir de la identificació dels problemes i de les estratègies fallides podrem aprendre millor i això només es pot aconseguir mitjançant el diàleg , la conversa , la reflexió del propi alumne amb el suport del mestre o dels companys i per tot això cal temps i l’hem de treure potser d’altres moments.
Prendre decisions sobre la distribució del temps correspon als mestres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada