dissabte, 17 de juliol del 2010

Tardes d'estiu

És una llàstima que ara que precisament  tenin  tantes eines a l'abast per a dur a terme aquelles metodologies que no són pas noves, però que fins ara molts no ens veiem en cor de posar en pràctica per l'enorme esforç que suposava o  per manca de temps , o per pressupost com són  per exemple: els projectes de cooperació, les recerques a la web, la revista de l'aula,  la ràdio, ....ara que podem treballar la imatge i el so i situar els fets en el temps i en l'espai, etc..etc., ara, precisament ara,  ens trobem amb l'ofensiva d'una industria que veu perillar el seu estable i segur negoci dels llibres de texti  i el debat es radicalitza.
Crec que caldria deixar ben clar, si és que encara no ho hem fet, que els mestres creadors de material , continguts , propostes , projectes , etc. no estan, no estem contra el llibre de text (digital o analògic) perquè sí. Els mestres que encara el necessitin faran bé de fer-los servir però no es pot continuar  imposant. Es posar portes al camp, barreres , reixes  i límits  al coneixement . Els llibres de text o altre material començat i acabat, tancat, dóna als alumnes respostes a preguntes que no s'han pogut formular encara. El llibre de text comença on els alumnes han d'arribar al final de la construcció del seu coneixement sobre un determinat tema. 
El  bon mestre, (professor , educador , docent , ...) és qui sap formular les preguntes , plantejar les situacions, i crear el marc on es desenvoluparà la necessitat de conèixer. I anirà tibant els fils d'aquest interès fins a portar-lo allà on es produirà el moment màgic de la comprensió.
El llibre de text  fragmenta i descontextualitza el coneixement. La pretesa interactivitat del llibre de text és això, una pretenció, interaccionar no vol dir clicar damunt la icona de la dreta o de l'esquerra , interaccionar  és una altra cosa.
Potser en un altre post en podem parlar.

1 comentari: