dilluns, 12 de setembre de 2011

NEURODIDÀCTICA


Cal saber que diu la neurociència sobre l'aprenentatge? Jo crec que sí,  us he fet una selecció d'enllaços per si us interessa el tema 


SELECCIÓ D'ARTICLES
http://www.ara.cat/estiu/Quantes-intelligencies-hi-al-cervell_0_535146929.html
La educación necesita  realmente de la neurociencia 
La herencia de Spinoza per Antonio Damasio

REVISTES
10 CONFERÉNCIAS SOBRE EL CEREBRO 

diumenge, 11 de setembre de 2011

Ensenyem a pescar o donem peixet?


Ensenyem a pescar, o donem peixet, o receptes multivalents  que es poden aplicar en situacions diverses?
Ensenyem a pescar o  ensenyem on hi ha  bona pesca?   Els mostrem quines canyes , hams i esquers són millors i després deixem que els alumnes tinguin temps per desenvolupar les seves pròpies estratègies de pesca?  potser descobriran nous bancs de peixos , i  combinacions noves d’esquers i hams.
Podem motivar, engrescar als alumnes a partir de temes propers i quotidians, però compte no només i no segons quins .
Cal tractar  a l’aula la tele escombraries amb el pretext de criticar-la o enriure’ns?  el programa del Monegal és de debò un programa de crítica?  o és un pretext per remenar les escombraires i donar excuses i justificacions  elitistes per a poder seguir mirant tele porqueria amb ulleres d’intel·lectual?  
O bé hem d’anar al cantó contrari de la balança i tractar temes  com ara el tràfic d’òrgans humans pensant que així els  donem una visió real de la crueltat del món.
Hem privat els nens del dret a ser nens i els volem eternament adolescents. Els ho donem tot, tot allò que es pot comprar, però no els donem esperança, els adormim   per força amb plors o sense i els desvetllem a trets.
També es trist i dur ser nen o adolescent als països  del mal anomentat primer món,  per cert, primer en què?

dilluns, 5 de setembre de 2011

Ens fem un bloc amb Blogger?


Una molt interessant Cacera del Tresor creada per Mª Carmen Devesa
https://sites.google.com/site/mcarmendevesa/

Recerca en acció: descobreix la recerca, experimenta i participa




El portal Recerca en Acció www.recercaenaccio.cat aplega  recursos didàctics per a l’ensenyament de les ciències 

Entre d’altres projectes, la proposta X(p)rimenta presenta uns 35 experiments realitzats pels propis alumnes, amb l’objectiu que puguin servir de guia i ajut per tal que d’altres escoles realiutzin també treball experimental a l’aula es pot veure a http://tinyurl.com/6hgl8q3 )

També presentem propostes per a descubrir indrets amb valor científic (projecte FES TURISME CIENTÍFIC   http://tinyurl.com/28da683), jocs interactius (http://tinyurl.com/3njlrj3 ), llibres de divulgació científica
 (http://tinyurl.com/3zjvg9h), etcétera.   


dissabte, 3 de setembre de 2011

"La Bressola" molt més que escoles catalanes



La  bressola no és només un conjunt d'escoles catalanes  de la Catalunya Nord , és  també una mostra de com pot haver-hi un altra tipus d'escola i a més reeixir.
En el poc temps que vaig poder ser-hi  em van sorprendre, la gran  importància que donen a  la música i com  el seu projecte Músiquetes s'ha anat estenent  fins  esdevenir un referent per tota la comunitat educativa, cultural i musical catalana, si aneu a l' Espai Bressola   podeu trobar molt vídeos dels seus concerts.
I també la manera de treballar que ells en diuen verticalitat,  els mateixos projectes els realitzen  conjuntament els nens i nenes de diverses edats  ajudant-se uns als altres. A la pagina 6 del butlletí d'aquest estiu  hi trobareu un article de Cesc Franquesa sobre la verticalitat on explica molt bé les dificultats que comporta,  però també els fruits que dóna.
Una altra escola , no només  és possible , sinó que també  és una realitat  en altres indrets i també a casa nostra.